Míra nasazení 3D tisku v automobilovém průmyslu nepřetržitě roste. Jeho využití přitom zdaleka přesahuje prototypovou výrobu – výrobky ze 3D tiskáren jsou velmi často používány také jako montážní přípravky.

Při montáži specializované edice automobilu Opel Adam Rocks se používá kolem čtyřiceti přípravků vytvořených na 3D tiskárnách. Zdroj: Opel
Při montáži specializované edice automobilu Opel Adam Rocks se používá kolem čtyřiceti přípravků vytvořených na 3D tiskárnách. Zdroj: Opel

Zdroje z automobilky Opel uvádí, že 3D tisk je pro výrobu přípravků používán čím dál častěji. Jejich vývoji se věnuje inženýr Sascha Holl v továrně v Rüsselsheimu, kde je také tiskne a pak rozesílá kolegům do všech výrobních závodů Opelu napříč Evropou.

V závodu v Eisenachu nyní zavádějí tyto specificky uzpůsobené pomůcky do výroby speciální edice stylového městského vozu Adam Rocks. Jedná se o přípravky, s jejich pomocí budou na výrobní lince umísťovány jednotlivé díly vozu – celkově je takto na Adamovi použito kolem čtyřiceti nástrojů vyprodukovaných 3D tiskem.

Velkou výhodou použití 3D tiskáren je možnost flexibilně reagovat na změny v designu vozidla. Návrhy přípravků konstruktéři upraví ve 3D CAD modelu zcela bezprostředně několika kliknutími myší. Opel využívá technologii FDM, která v tomto případě produkuje modely z průmyslového plastu o výšce vrstvy 0,25 milimetru. Díky využití 3D tisku snížila automobilka náklady na výrobu těchto přípravků o devadesát procent. Přípravky jsou navíc až o sedmdesát procent lehčí, než dříve.

Vedle modelové řady Adam využívá Opel přípravky vyrobené 3D tiskem také u modelů Insignia, Cascada a připravuje jejich rozšíření i do řad Corsa, Vivaro a Mokka. Mírou využití 3D tiskáren v tomto ohledu Opel vyniká nad ostatní značky ve skupině General Motors.

Článek vyšel v zářijovém vydání časopisu Konstruktér. Objednejte si roční předplatné za pouhých 340 Kč!

Komentáře