Dokument Strategie 2030 Českých drah popisuje plán zavádění 3D tisku jako technologie pro výrobu vybraných dílů, které jsou používány při údržbě vozidel.

Snahou Českých drah je snížit náklady a zkrátit dodací lhůty při údržbě železničních vozidel. Prozatím bylo vytipováno 55 různých dílů, jako jsou menší plastové komponenty, matice, objímky, panty nebo mřížky, jež obvykle tvoří součást většího celku, přičemž při opravě bývá zbytečně měněna celá dražší sestava.

Samostatná výroba pouze těch potřebných komponent přímo Českými drahami může údajně zkrátit dodání dílu k opravě až o 52 dní. Podle ředitele projektové kanceláře pro strategie a inovace Jana Janouška lze jen u 13 konkrétních dílů díky tomu ušetřit zhruba 800 tisíc korun za rok. 3D tisk umožní pro opravu zajistit výrobu dílů v „korunové“ ceně a dále zajistí dostupnost dílů, které již nelze na trhu běžně pořídit.

V rámci Českých drah byla vytvořena platforma pro odborníky, kteří se 3D tiskem zabývají, a centrální sklad datových podkladů komponent pro výrobu. Všechny obsažené díly musí projít schválením v konstrukční kanceláři a některé podléhají také posudku či schválení od příslušné akreditované osoby.

Podnik hodlá pořídit 3D tiskárny do devíti středisek údržby, a také licence 3D CAD softwaru pro navrhování modelů k výrobě. Plánováno je též navázání spolupráce s externími partnery, jako jsou například vysoké školy.

Madlo pro ovládání tramvaje vyráběné v Německu Siemensem pro firmu SWU Verkehr. Foto: Siemens

Výrobou náhradních dílů 3D tiskem se již v Evropě zabývá několik železničních dopravců, například v Německu, Rakousku nebo v Itálii. Na ilustračních obrázcích, které doprovází tento článek, ukazujeme aplikace 3D tisku v německých vlacích, pro které firma Siemens vyrábí technologií FDM na produkčních 3D tiskárnách Fortus od Stratasysu náhradní díly jako jsou prvky do interiéru nebo dokonce nárazníky.

Deutsche Bahn využívá 3D tisk jako službu a nechává si dodávat tištěné díly z plastů i z kovů. Foto: Deutsche Bahn