PRUMYSL.CZ KONSTRUKTER.CZ 3D-TISK.CZ MATEMATIKA.CZ HLEDAME.CZ

Rozhovor: O české aplikaci 3DimMaker, která sbírá podporu fanoušků 3D tisku na Indiegogo

Sdílejte tento článek na Twitteru
23. 11. 2015, napsal | Komentáře jsou vypnuty

Na 3D-tisk.cz jsme vám přinesli rozhovory se zručným modelářem RC modelů, které vznikají na běžné stolní 3D tiskárně, nebo s konstruktérem originální české stereolitografické tiskárny. Rozhodně však nechceme zapomínat ani na vývojáře softwaru, kteří se uživatelům snaží usnadnit cestu od 3D modelu po kvalitní výtisk.

U příležitosti právě běžící kampaně na komunitním portálu Indiegogo jsme tak využili příležitosti zeptat se Přemysla Krška a Michala Španěla z 3Dim Laboratory na jejich 3DimMaker – otevřenou aplikaci pro přípravu 3D tisku.

Přemysle, Michale, v kampani na Indiegogo zmiňujete, že na aplikaci pracujete již takřka dva roky. V jakém jste stádiu vývoje a kde mají prostředky z komunitní kampaně nejvíce pomoci? Budete pokračovat na open source řešení, i kdyby cílová částka nebyla vybrána?

Před zhruba 2,5 lety jsme začali spolupracovat s českým výrobcem 3D tiskáren, pro kterého jsme vyvíjeli nejprve vlastní slicer a následně také aplikaci s uživatelským rozhraním. Naše spolupráce bohužel skončila, příslušný výrobce ukončil aktivity v oblasti výroby 3D tiskáren. Nám tak zůstal slicer i uživatelská aplikace, ze kterých jsme vytvořili náš současný 3DimMaker. Jeho největší výhodu vidíme právě ve vlastním, výkonném a robustním sliceru. 3DimMaker je aktuálně ve verzi 1.0.18 a je kompletně hotový – pokud tedy lze něco takové o jakémkoli softwaru říct. :-) V každém případě jsme na začátku roku 2015 začali nabízet licence běžným uživatelům.

Prostředky získané z komunitní kampaně Indiegogo chceme využít především pro přípravu 3DimMakeru do podoby open source (očištění kódu, dokumentace atd.) a k nahrazení knihovny Stalgo použité při řešení tenkých částí, protože nemá licenci slučitelnou s open source. Kampaň pro nás není pouze zdrojem finančních prostředků, ale také zdrojem mnoha postřehů a reakcí na 3DimMaker od potenciálních uživatelů a zájemců. Pokud se v rámci ní nepodaří vybrat cílovou částku, vyhodnotíme všechny získané podněty a zvážíme další pokračování vývoje formou open source.

 

Jak velký tým na nové aplikaci 3DimMaker pracuje?

3Dim Laboratory je ryze česká firma, která vyšla z akademického prostředí (FIT VUT v Brně). Věnujeme se především  aplikacím počítačové 3D grafiky a modelování v medicíně. Příkladem našich produktů jsou lebeční implantáty na míru pacientovi, 3D plánování zubních implantátů, 3D plánování operací v traumatologii apod. Nepracujeme tedy pouze na vývoji 3DimMakeru, který byl malou odbočkou v rámci 3D aplikací pro medicínu. Aktuálně v našem týmu pracuje šest softwarových vývojářů a tři další pracovníci se věnují vývoji a výrobě implantátů.

Co 3DimMaker nabídne uživatelům navíc oproti stávajícím otevřeným či bezplatným alternativám, jakými jsou například Cura nebo Slic3r, případně placeným, ale stále oblíbenějším komplexním aplikacím typu Simplify3D?

Vývoj 3DimMakeru byl od počátku zaměřen především na profesionální 3D tiskárny s větším tiskovým objemem. Proto je schopen zpracovat i velmi velké a detailní 3D modely s tenkými částmi a složitou strukturou podpor. V takových modelech ostatní slicery často chybují. 3DimMaker se tedy zaměřuje na kvalitu tiskového kódu, přesnost vytisknutého modelu (včetně vnitřních otvorů a dutin), automatické a spolehlivé generování tiskových podpor. Podle našich zkušeností mívají jiné slicery problémy s velmi tenkými stěnami modelů nebo s nekorektními modely (neuzavřené, nepřesné, zdvojení stěn atd.). 3DimMaker dokáže většinu těchto problémů eliminovat a vytisknout správně i nedokonalý model.

3DimMaker nabízí vlastní plátkovač (slicer) s komplexním řešením tenkých částí a podpor (zdroj: 3Dim Laboratory)

3DimMaker nabízí vlastní plátkovač (slicer) s komplexním řešením tenkých částí a podpor (zdroj: 3Dim Laboratory)

Rozhodli jste se vsadit na vlastní jádro plátkovače (sliceru) psané od začátku v C++. Jak náročná je jeho příprava?

Pro vývoj vlastního sliceru jsme se rozhodli, protože ostatní produkty nesplňovaly – a částečně dosud nesplňují – naše požadavky na velké a komplikované modely, kvalitní g-kód, rychlost a přesnost tisku. Pří vývoji 3D grafického softwaru v naší firmě využíváme C++ z důvodu rychlosti zpracování dat. Pro vývoj sliceru pro tiskárny s velkým tiskovým prostorem jsme tedy opět sáhli po C++,  což nám umožnilo vyvinout rychlou, efektivní a robustní aplikaci s nízkými paměťovými nároky. Na zpracování velkého nebo velmi detailního modelu tak nepotřebujete superpočítač.

Prostředí stávající aplikace 3DimMaker, kterou si zájemci mohou bezplatně vyzkoušet (zdroj: 3Dim Laboratory)

Prostředí stávající aplikace 3DimMaker, kterou si zájemci mohou bezplatně vyzkoušet (zdroj: 3Dim Laboratory)

Jak je řešena podpora konkrétních 3D tiskáren v 3DimMakeru?

Podpora konkrétního typu 3D tiskárny představuje dva kroky: Prvním je profil 3D tiskárny v programu 3DimMaker, který si může připravit každý uživatel sám přímo v aplikaci. Pro základní typy 3D tiskáren jsou profily připraveny v instalaci programu. Druhým krokem je komunikace s tiskárnou pro přípravu tisku a její řízení během tisku. Tuto část zajišťujeme standardním způsobem komunikace s tiskárnou prostřednictvím sériového rozhraní a konfigurovatelného formátu pro vygenerovaný g-kód. Zkušenosti s podporou 3D tiskáren v 3DimMakeru a jejich konfigurační profily mohou být také jedním z přínosů kampaně na Indiegogo.

Ukázka parametrů v prostředí aplikace (zdroj: 3Dim Laboratory)

Ukázka parametrů v prostředí aplikace (zdroj: 3Dim Laboratory)

Mohou si zájemci aplikaci vyzkoušet? Jak to bude s případnými otevřenými licencemi 3DimMakeru?

Uživatelé si mohou 3DimMaker vyzkoušet již nyní. Stačí si z webových stránek projektu stáhnout instalační balíček, nainstalovat jej a při registraci požádat o 30denní zkušební licenci, která je zdarma. Pokud budou spokojeni, mohou si zakoupit plnou licenci 3DimMakeru. Pokud se podaří v rámci kampaně vybrat cílovou částku, nebude nutné licence kupovat, protože celý projekt bude pokračovat formou open source.

Držíme palce do dalšího vývoje a děkujeme za rozhovor.

Komentáře k tomuto článku jsou uzavřeny.