Dvacátého ročníku veletrhu Reklama Polygraf, který probíhá ve dnech 14. až 16. května 2013, se účastní dvě firmy, které v Česku vyvíjejí a vyrábějí své vlastní 3D tiskárny.

Pod značkou 3Dfactories se můžete seznámit s přístroji Easy3Dmaker a Profi3Dmaker, za jejichž vývojem stojí konstruktér Marek Zloch a společnost Aroja. Kousek dál narazíte na český start-up Be3D, zastupovaný společnosti Do-it, která předvádí 3D tiskárny DeeOrange (v tuto chvíli jsou to ještě prototypy).

V obou případech se jedná o 3D tiskárny pro stavbu výrobků z plastových materiálů PLA nebo ABS, jejichž parametry a výkon lze s přimhouřením oka srovnávat například s populárním zahraničním MakerBot Replicatorem.

K oběma těmto značkám se vrátíme ještě v samostatných článcích – níže naleznete fotografie detailů samotných 3D tiskáren a jejich produktů v „životní“ velikosti.

Stánek 3Dfactories (na fotografii) patří stejně jako konkurence od Do-it na veletrhu Reklama-Polygraf k těm nejnavštěvovanějším. Foto: Jan Homola
Stánek 3Dfactories (na fotografii) patří stejně jako konkurence od Do-it na veletrhu Reklama-Polygraf k těm nejnavštěvovanějším. Foto: Jan Homola
Návštěvníky veletrhu prostě 3D tisk doopravdy zajímá a láká (na stánku Do-it). Foto: Jan Homola
Návštěvníky veletrhu prostě 3D tisk doopravdy zajímá a láká (na stánku Do-it). Foto: Jan Homola
Tiskárny Easy3Dmaker a Profi3Dmaker poskytují na první pohled velmi slušné výstupy. Foto: Jan Homola
Tiskárny Easy3Dmaker a Profi3Dmaker poskytují na první pohled velmi slušné výstupy. Foto: Jan Homola
3D tiskárny od 3Dfactories umí produkovat modely s voštinovou vnitřní stavbou (stejně jako dutou skořepinu, nebo naopak plný tvar). Foto: Jan Homola
3D tiskárny od 3Dfactories umí produkovat modely s voštinovou vnitřní stavbou (stejně jako dutou skořepinu se zesílenou stěnou, nebo naopak plný tvar). Foto: Jan Homola
Easy3Dmaker dokáže tisknout materiál ve vrstvě 0,2, 0,3 nebo 0,5 mm podle zvolené trysky. Foto: Jan Homola
Easy3Dmaker dokáže tisknout materiál ve vrstvě 0,08, 0,125 nebo 0,25 mm podle zvolené trysky. V této ukázce vidíte hrubší rozlišení. Foto: Jan Homola
Na veletrhu Model Hobby Praha obdržela 3D tiskárna od 3Dfactories ocenění Výrobek roku 2013. Není divu, vypadá to jako splněný sen domácích modelářů a kutilů. Foto: Jan Homola
Takto vypadá typická „kazeta“ s tiskovým médiem pro 3D tiskárnu plastových výrobků z PLA nebo ABS. V tomto případě pro DeeOrange od Do-it. Kilogramovou cívku materiálu tento producent prodává za 900 Kč s DPH. Foto: Jan Homola
A takto se plastový "drát" dostává do tiskárny, kde je taven a postupně přetvářen ve 3D výtisk. Takto vypadá typická "kazeta" s tiskovým médiem pro 3D tiskárnu plastových výrobků z PLA nebo ABS. V tomto případě pro DeeOrange od Do-it. Kilogramovou cívku materiálu tento producent prodává za 900 Kč s DPH. Foto: Jan Homola
A takto se plastový „drát“ dostává do tiskárny, kde je taven a postupně přetvářen ve 3D výtisk. Foto: Jan Homola
Pohled do útrob 3D tiskárny DeeOrange odhaluje skleněnou stavěcí platformu (vlevo dole) a tiskovou trysku (nahoře od středu doleva) a v pozadí navíjený plastový drát, který slouží jako tiskové médium. Takto vypadá typická "kazeta" s tiskovým médiem pro 3D tiskárnu plastových výrobků z PLA nebo ABS. V tomto případě pro DeeOrange od Do-it. Kilogramovou cívku materiálu tento producent prodává za 900 Kč s DPH. Foto: Jan Homola
Pohled do útrob 3D tiskárny DeeOrange odhaluje skleněnou stavěcí platformu (vlevo dole) a tiskovou trysku (nahoře od středu doleva) a v pozadí navíjený plastový drát (v krycí trubičce), který slouží jako tiskové médium.  Foto: Jan Homola
Autoři 3D tiskárny DeeOrange ve svém marketingu hodně vsázejí na design, který je pro přístroj v cenové relaci do padesáti tisíc korun opravdu neotřelý. K dojmu o třídu lepšího přístroje přispívá také integrovaný stavový displej. Takto vypadá typická "kazeta" s tiskovým médiem pro 3D tiskárnu plastových výrobků z PLA nebo ABS. V tomto případě pro DeeOrange od Do-it. Kilogramovou cívku materiálu tento producent prodává za 900 Kč s DPH. Foto: Jan Homola
Autoři 3D tiskárny DeeOrange ve svém marketingu hodně vsázejí na design, který je pro přístroj v cenové relaci do padesáti tisíc korun opravdu neotřelý. K dojmu o třídu lepšího přístroje přispívá také integrovaný stavový displej. Foto: Jan Homola
Detail výtisku ze 3D tiskárny DeeOrange názorně ilustruje jeho strukturu danou tloušťkou stavěcí vrstvy. Takto vypadá typická "kazeta" s tiskovým médiem pro 3D tiskárnu plastových výrobků z PLA nebo ABS. V tomto případě pro DeeOrange od Do-it. Kilogramovou cívku materiálu tento producent prodává za 900 Kč s DPH. Foto: Jan Homola
Detail výtisku ze 3D tiskárny DeeOrange názorně ilustruje jeho strukturu danou tloušťkou stavěcí vrstvy. Foto: Jan Homola
DeeOrange se prezentuje také pohyblivými 3D modely, což je pro takové potřeby velmi atraktivní artikl. Takto vypadá typická "kazeta" s tiskovým médiem pro 3D tiskárnu plastových výrobků z PLA nebo ABS. V tomto případě pro DeeOrange od Do-it. Kilogramovou cívku materiálu tento producent prodává za 900 Kč s DPH. Foto: Jan Homola
DeeOrange se prezentuje také pohyblivými 3D modely, což je pro takové potřeby velmi atraktivní artikl. Foto: Jan Homola
Podobně je tomu v případě "skládaček" na způsob drátěné košile, kdy tiskárna na jeden zátah vytvoří komplexní vzájemně propojenou strukturu. Takto vypadá typická "kazeta" s tiskovým médiem pro 3D tiskárnu plastových výrobků z PLA nebo ABS. V tomto případě pro DeeOrange od Do-it. Kilogramovou cívku materiálu tento producent prodává za 900 Kč s DPH. Foto: Jan Homola
Podobně je tomu v případě „skládaček“ na způsob drátěné košile, kdy tiskárna na jeden zátah vytvoří komplexní vzájemně propojenou strukturu. Foto: Jan Homola
Další ukázka výstupu ze 3D tiskárny DeeOrange. Foto: Jan Homola
Další ukázka výstupu ze 3D tiskárny DeeOrange. Foto: Jan Homola
Vedle "domácích" 3D tiskáren propaguje Do-it na svém stánku také zařízení pro 3D skenování a manipulaci s virtuálními objekty. Foto: Jan Homola
Vedle „domácích“ 3D tiskáren propaguje Do-it na svém stánku také zařízení pro 3D skenování a manipulaci s virtuálními objekty. Foto: Jan Homola
Zmíněné dvě firmy nebyly jedinými zástupci 3D tisku na veletrhu. Nabídku komerčních řešení doplnil přednáškou Josef Průša, známý propagátor opensourcové 3D tiskárny RepRap, který se věnoval mj. kontroverznímu projektu plastové pistole Codyho Wilsona. Foto: Jan Homola
Zmíněné dvě firmy nebyly jedinými zástupci 3D tisku na veletrhu. Nabídku komerčních řešení doplnil přednáškou Josef Průša, známý propagátor opensourcové 3D tiskárny RepRap, který se věnoval mj. kontroverznímu projektu plastové pistole Codyho Wilsona. Foto: Jan Homola

Komentáře