Ač si dnes můžete koupit takzvaný ekologický automobil s nízkými emisemi, často už se (záměrně) zapomíná na fakt, kolik odpadu je spojeno s jeho centralizovanou výrobou. Tým Divergent Microfactories na prototypu vozidla Blade ukazuje, že s pomocí aditivní výroby může vzniknout velmi atraktivní a konstrukčně efektivní supersport, který je zajímavý i z pohledu šetrnosti k životnímu prostředí.
Už první projekty automobilů vyrobených s masivním využitím 3D tisku, včetně otevřeného vozítka Strati od Local Motors, upoutaly obrovskou pozornost. Designově mnohem vytříbenější Blade od Divergent Microfactories je však automobil z trochu jiného těsta – respektive z pevného materiálu s karbonovými vlákny tvářeného nejmodernějšími postupy aditivní výroby. Při jeho návrhu se tvůrci zaměřili na možnost lokální výroby malými týmy s cílem finanční i časové úspory a přizpůsobení na míru.
![Supersport Blade o hmotnosti pouhých 635 kilogramů pohání motor se 700 koňskými silami (zdroj: Divergent Microfactories)](http://www.3d-tisk.cz/wp-content/uploads/2015/06/xkTsxH2-0MknKXsnwKK2-lOnHqFx3txsPm5VLIINKVQ-590x442.jpg)
Provedení vozu, podle autorů cca o 90 % lehčí než u tradičních korábů silnic, také přináší efektivnější využití výkonu motoru – při vyšší tuhosti a odolnosti konstrukce – a vyšší bezpečnost pro posádku či nižší opotřebení komunikací. Kevin Czinger, šéf Divergent Microfactories, se také chlubí výraznou úsporou materiálů a snížením emisí při výrobě oproti standardním továrním provozům v automobilkách.
Celá konstrukce stojí na vlastním řešení Node. Jde o vytištěné hliníkové spojky trubkových rámů z karbonových vláken, které tvoří prostorově tuhé šasi sportovního vozu. Tento přístup umožňuje významně zkrátit aditivní výrobu i montáž. Prototyp sami tvůrci považují za ekologicky nejšetrnější a nejvýkonnější supersport na světě – což samozřejmě můžeme brát se zdravým nadhledem, stále jde o koncept. Pohonná jednotka se 700 koňskými silami má nicméně rozpohybovat 635kilogramový Blade z 0 na 60 mil za hodinu (97 km/h) v časech okolo pouhých dvou sekund, což je úroveň těch nejrychlejších supersportů světa.
![Šéf týmu vývojářů Kevin Czinger se chlubí výraznou úsporou materiálů a snížením emisí oproti výrobě v tradičních automobilkách (zdroj: Divergent Microfactories)](http://www.3d-tisk.cz/wp-content/uploads/2015/06/kRcd61xHyiQ5ZDSaE-t0xQIZPl_n1pjBKh8k2BNua9k-590x393.jpg)
V Divergent Microfactories počítají s výrobou malé, limitované série supersportů. Chtějí však současně motivovat týmy po celém světě, aby jejich výrobní platformy využily k vývoji vlastních automobilů.
![Supersport Blade je zajímavý i z pohledu atraktivního designu – na rozdíl od mnohých starších konceptů vozů vyrobených s využitím aditivní výroby (zdroj: Divergent Microfactories)](http://www.3d-tisk.cz/wp-content/uploads/2015/06/XxjIZHRKhT3fD38V5UqRPSX59VwNYLpzeavo2k6_VOE-590x384.jpg)