KOMENTÁŘ: Makerbot je jako vždy o krok dopředu, ale konkurence houstne

Sdílejte článek přátelům →

Dění ve světě domácího 3D tisku do značné míry ovlivňuje lídr a tvůrce tohoto trhu, společnost MakerBot Industries. Toto pravidlo potvrdilo i představení nové řady jejích 3D tiskáren s inovovanými funkcemi a designem.

Není od věci připomenout, že se stal vloni MakerBot součástí společnosti Stratasys, jednoho z největších výrobců 3D tiskáren na světě. Ten se bude v budoucnu pochopitelně snažit pomocí všech dostupných prostředků uhájit svou jedinečnou pozici, opřenou o patent na technologii FDM. Je to logické, na druhé straně se ale jedná o nerovný boj. Za dobu jeho existence se Stratasysu podařilo realizovat poměrně velké množství patentů, na základě kterých se nyní snaží brzdit rozvoj 3D tisku a potírat konkurenci pro své projekty, i pro nový přírůstek v produktovém portfoliu značky MakerBot.

Nabídka MakerBotů se letos rozrostla o tři nové modely. Foto: MakerBot Industries
Nabídka MakerBotů se letos rozrostla o tři nové modely. Foto: MakerBot Industries

MakerBotu se určitě nedá upřít prvenství v komerčních projektech, vycházejících z komunity kolem opensourcového řešení RepRap. Dodnes není žádným technickým zázrakem a spíše než na mechaniku sází na technologii a marketing. Přináší novinky, jako je velký displej se schopností zobrazovat načtený model nebo kamera zabudovaná přímo v tiskárně a vlastní velmi populární platformu pro stahování a sdílení modelů. Přesto, že mechanika těchto 3D tiskáren stále zůstává v oblasti low-endu, jejich vybavenost doplňkovými technologiemi se pohybuje ve vyšších patrech toho, co se dnes dá na trhu pořídit.

Konkurenční Robox chce nabídnout dvoutryskovou 3D tiskárnu s cenou kolem třiceti tisíc korun. Zdroj: Robox
Konkurenční Robox chce nabídnout dvoutryskovou 3D tiskárnu s cenou kolem třiceti tisíc korun. Zdroj: Robox

V tomto ohledu MakerBotu „šlape na paty“ například britský Robox. Ten navíc vsadil na dvoutryskové řešení, které není duální extruzí v pravém slova smyslu, ale „pouze“ zvyšuje rychlost tisku tím, že pro výplně a plochy používá trysku průměru 0,8 mm a pro obvody a detaily 0,3 mm. Kromě vyšší rychlosti tisku toto řešení nepřináší žádnou zvláštní výhodu. Každopádně se tento start-up pokusí dostat tiskárnu na trh v přepočtu za pouhých třicet tisíc korun. Na kolik se jim to podaří, je otázkou. Cena je příliš nízká na to, aby bylo možné stroje dostat do distribučních řetězců, a tak se dá očekávat, že se bude jednat spíše o lokální nebo internetový prodej.

Mohlo by vás zajímat

REKLAMA