Zdá se, že příchod roku 2021 spustil na trhu se 3D tiskem vlnu konsolidace, při které se v míře větší než kdy dřív spojují silné značky dodavatelů 3D tiskáren a souvisejících služeb.

Předmětem akvizice ohlášené v polovině ledna je pohlcení dříve komunitní služby pro 3D tisk 3D Hubs firmou Protolabs, která se od roku 1999 věnuje outsourcingu širokého spektra výrobních technologií.

Amsterodamský start-up 3D Hubs byl založen v roce 2013 původně jako služba pro širokou veřejnost používající domácí 3D tiskárny, jejíž uživatelé mohli jejím prostřednictvím nabízet výrobní kapacity pro ostatní zájemce. Pro tento nápad vybrali její zakladatelé od soukromých investorů víc než 30 milionů dolarů. Sázka na domácí 3D tiskaře však nevyšla a poté, co na trhu „splaskla bublina“ kolem domácího 3D tisku, 3D Hubs změnila svoji strategii a podobně jako ostatní firmy zainteresované v byznysu kolem 3D tiskáren, zaměřili se primárně na profesionální technologie a průmyslové zákazníky.

Americká firma Protolabs začínala – ještě pod názvem ProtoMold – jako dodavatel výrobních služeb zaměřený především na CNC obrábění. V průběhu let však čím dál víc rozšiřovala své kapacity pro aditivní výrobu a v této oblasti rostla zejména prostřednictvím akvizic dodavatelů 3D tiskových služeb. V roce 2019 Protolabs dosáhla obratu 459 milionů dolarů, přičemž za 3D Hubs zaplatí dohromady 280 milionů – z toho 150 milionů dolarů ve svých akciích a zbytek v hotovosti.

Pro majitele a zakladatele 3D Hubs je to rozhodně krásný exit v nejisté době, pro Protolabs pak skokové posílení ve službách 3D tisku díky globální síti partnerů 3D Hubs, kterých je ve 20 zemích zhruba 240. Sázka na tzv. distribuovanou výrobu může za současné situace přinést slušné zhodnocení, zvlášť pokud budou v důsledku světové pandemie přetrvávat problémy v dodavatelských řetězcích a právě z tohoto pohledu je spojení dvou výrazných jmen mezi dodavateli outsourcované výroby o to zajímavější.

Zdroj obrázku: 3Dhubs.com