Nenechte se omezovat rozlišením projektoru DLP tiskárny, Autodesk nabízí trik s přechody mezi pixely

Sdílejte článek přátelům →

Tým Ember, který má v Autodesku na svědomí i stejnojmennou 3D tiskárnu využívající postupného vytvrzování světlocitlivých pryskyřic, představil zajímavý postup, jak docílit ještě přesnějších modelů s hladšími povrchy a překonat omezení standardního rozlišení světelného zdroje.

Celý trik vychází z metody, která se desítky let používá ve 2D grafice. Aby například černobílý obrázek netrpěl v konturách zubatostí, přidávají grafici (či editační software automaticky) u hran pixely v odstínech šedé. Na pohled se tak vyhladí rozhraní mezi inverzními barvami. Stejného efektu lze využít i u DLP tiskáren, kde projektory nemusejí fungovat pouze v režimu černé (nevytvrzuje materiál) a bílé (vytvrzuje materiál). Můžeme tedy dosáhnout vyššího rozlišení, než je úroveň celých pixelů – samostatně ovladatelných bodů digitálního projektoru.

Použitím šedých odstínů lze tisknout i objekty posunuté vůči mřížce dané rozlišením projektoru (zdroj: Autodesk)
Použitím šedých odstínů na hranách lze vytisknout i objekty posunuté vůči mřížce dané rozlišením projektoru. Nahoře vrstva svícená projektorem do vytvrzovaného materiálu, dole výsledek pod mikroskopem (zdroj: Autodesk)

V Autodesku si položili hned několik otázek: Co když nebudeme materiál vytvrzovat pouze plným rozsvícením bodu (pixelu) světelného zdroje, ale využijeme i odstínů šedé? Při jaké intenzitě se vytvrdí jaké množství materiálu? A jak se vlastně takto částečně vytvrzený voxel (tj. pixel daný rozlišením projektoru v osách X/Y a v ose Z s tloušťkou jednotlivé vrstvy) bude chovat? Ke které straně vytvrzeného materiálu se přichytí? Načež se pustili do experimentů s velmi zajímavými výsledky. Velmi názorně je osvětluje video autorů (anglicky):

 

Co je snad nejzajímavější, že běžná DLP 3D tiskárna Ember, jejíž dokumentace je zveřejněna pod otevřenou licencí, dokáže tímto postupem zvýšit rozlišení nejen v rovině X/Y, ale také po výšce modelu, v ose Z. A vývojáři v laboratořích Autodesku nezahálejí – po tomto kousku se rovnou pustili do testů s uměle přidaným zrněním (jednolité vytvrzované plochy budou mít náhodně rozmístěné šedé body) i textur (pravidelné vzorce na povrchu, opět pomocí odstínů šedé). Povrch výtisků tím získá jiný charakter, nebudou tolik patrné přechody vrstev a pixelů. I s projektory s nižším rozlišením by tak mělo být možné – prakticky na kterékoli DLP tiskárně – dosahovat výtisků s mnohem kvalitnějšími povrchy.

Metoda funguje také po výšce modelu, v postupných vrstvách. Místo zubatého povrchu tak lze dosáhnout hladkého sklonu (zdroj: Autodesk)
Metoda funguje také po výšce modelu – v postupných vrstvách. Místo zubatého povrchu tak lze dosáhnout hladkého sklonu (zdroj: Autodesk)

Mohlo by vás zajímat

REKLAMA