Modulární supersportovní vůz Blade ukazuje praktické výhody 3D tisku

Sdílejte článek přátelům →

Ač si dnes můžete koupit takzvaný ekologický automobil s nízkými emisemi, často už se (záměrně) zapomíná na fakt, kolik odpadu je spojeno s jeho centralizovanou výrobou. Tým Divergent Microfactories na prototypu vozidla Blade ukazuje, že s pomocí aditivní výroby může vzniknout velmi atraktivní a konstrukčně efektivní supersport, který je zajímavý i z pohledu šetrnosti k životnímu prostředí.

Už první projekty automobilů vyrobených s masivním využitím 3D tisku, včetně otevřeného vozítka Strati od Local Motors, upoutaly obrovskou pozornost. Designově mnohem vytříbenější Blade od Divergent Microfactories je však automobil z trochu jiného těsta – respektive z pevného materiálu s karbonovými vlákny tvářeného nejmodernějšími postupy aditivní výroby. Při jeho návrhu se tvůrci zaměřili na možnost lokální výroby malými týmy s cílem finanční i časové úspory a přizpůsobení na míru.

Supersport Blade o hmotnosti pouhých 635 kilogramů pohání motor se 700 koňskými silami (zdroj: Divergent Microfactories)
Supersport Blade o hmotnosti pouhých 635 kilogramů pohání motor se 700 koňskými silami (zdroj: Divergent Microfactories)

Provedení vozu, podle autorů cca o 90 % lehčí než u tradičních korábů silnic, také přináší efektivnější využití výkonu motoru – při vyšší tuhosti a odolnosti konstrukce – a vyšší bezpečnost pro posádku či nižší opotřebení komunikací. Kevin Czinger, šéf Divergent Microfactories, se také chlubí výraznou úsporou materiálů a snížením emisí při výrobě oproti standardním továrním provozům v automobilkách.

Celá konstrukce stojí na vlastním řešení Node. Jde o vytištěné hliníkové spojky trubkových rámů z karbonových vláken, které tvoří prostorově tuhé šasi sportovního vozu. Tento přístup umožňuje významně zkrátit aditivní výrobu i montáž. Prototyp sami tvůrci považují za ekologicky nejšetrnější a nejvýkonnější supersport na světě – což samozřejmě můžeme brát se zdravým nadhledem, stále jde o koncept. Pohonná jednotka se 700 koňskými silami má nicméně rozpohybovat 635kilogramový Blade z 0 na 60 mil za hodinu (97 km/h) v časech okolo pouhých dvou sekund, což je úroveň těch nejrychlejších supersportů světa.

Šéf týmu vývojářů Kevin Czinger se chlubí výraznou úsporou materiálů a snížením emisí oproti výrobě v tradičních automobilkách (zdroj: Divergent Microfactories)
Šéf týmu vývojářů Kevin Czinger se chlubí výraznou úsporou materiálů a snížením emisí oproti výrobě v tradičních automobilkách (zdroj: Divergent Microfactories)

V Divergent Microfactories počítají s výrobou malé, limitované série supersportů. Chtějí však současně motivovat týmy po celém světě, aby jejich výrobní platformy využily k vývoji vlastních automobilů.

Supersport Blade je zajímavý i z pohledu atraktivního designu – na rozdíl od mnohých starších konceptů vozů vyrobených s využitím aditivní výroby (zdroj: Divergent Microfactories)
Supersport Blade je zajímavý i z pohledu atraktivního designu – na rozdíl od mnohých starších konceptů vozů vyrobených s využitím aditivní výroby (zdroj: Divergent Microfactories)

Mohlo by vás zajímat

REKLAMA